طراحی جعبه مقوایی
می 22, 2018
هدف از طراحی کارت ویزیت چیست ؟۶ اصل اولیه طراحی کارت ویزیت
می 22, 2018

کاتالوگ یا بروشور یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی است که صاحبان کسب وکار برای معرفی محصول و برند خود نیاز دارند از آن درکنار سایر ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی استفاده کنند.

چاپ کاتالوگ افست یک راه مقرون به صرفه برای معرفی خود در یک فرمت فیزیکی چشم نواز میباشد ، معمولا در چاپ کاتالوگ از صفحات بیشتر (بین ۸ تا ۹۶ صفحه)، اطلاعات دقیق، توضیح مفصل، جدول های تخصصی و مرجع، نمودار ها برای محصولات یا خدمات به ما ارائه می شود.

چاپ کاتالوگ با کیفیت، شفاف و با دوام نقش بسزایی در ارائه بهتر خدمات شما را دارد. تعیین بازار هدف ، زمان و نحوه توزیع بسیار در موفقیت کاتالوگ موثر می باشد .

اگر بخواهیم کاتالوگ را به صورت حرفه‌ای معرفی نمائیم باید بگوئیم که شامل دفترچه‌ای از اطلاعات کامل محصولات و یا خدمات است که مخاطب می‌تواند هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آشنا شود.

تاریخچه کاتالوگ

کاتالوگ برای اولین بار در سال ۱۴۹۸ (قرن بیستم) در ونیز طراحی و چاپ شد. این کاتالوگ به صورت دست نویس و برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی شده بود.

 

مزایای استفاده از کاتالوگ یا بروشور

بروشور یا کاتالوگ یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی آفلاین و چاپی است و بسیاری از صاحبان برند و کسب وکار برای معرفی محصولات خود از آن استفاده می کنند.

شامل مجموعه ای  از  اطلاعات  مثل برند و لوگو   و راهنمایی در مورد یک یا چند محصول یا خدمات است، به صورتی که اطلاعات و مفهوم خود را به مشتری انتقال می دهد.

برای افزایش میزان تاثیرگذاری کاتالوگ بر روی مشتریان بهتر است که در نحوه طراحی، نوع  و چاپ آن دقت شود. ما در ادامه این مقاله به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

 

کاتالوگ چیست و چه عواملی در طراحی یک کاتالوگ موثر است؟

انواع کاتالوگ

کسب ‌وکارها با توجه به هدف و نوع پیام انتقال دهنده به مخاطب جهت طراحی کاتالوگ اقدام می‌کنند. کاتالوگ دارای انواع و دسته‌بندی‌های مختلفی است، که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاتالوگ‌های علمی (معرفی محصولات علمی)، هنری (معرفی آثار هنری) و فروش اشاره کرد. همان‌طور که از اسم کاتالوگ فروش پیداست، این نوع کاتالوگ برای معرفی و فروش محصولات و خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نكات مهم در طراحی بروشور

بروشور برای معرفی برند و محصول برای متقاعد کردن مشتری برای خرید و استفاده از آن به صورت بروشور تک لتی، بروشور دو لتي، بروشور سه لتي و… طراحي مي گردد. اطلاعات مندرج در بروشور می بایست تيتر وار، خلاصه، مفيد و به ترتيب اولويت قرار گیرد تا مخاطب با توضیح و تفسیر طولانی از خواندن بروشور دلسرد نشود. بیان کاربرد های مختلف محصول و ذکر مشخصات ظاهری، جنس، ابعاد و… در بروشور بسیار حائز اهمیت است که مشتری پس از باز نمودن آن اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده كند.

 

طراح در طراحی بروشور هیچ محدودیت خاصی در خصوص ابعاد طراحی ندارد و بر اساس حجم مطالب آن را انتخاب می کند. استفاده از عکس های با کیفیت، هارمونی رنگ ها و استفاده از رنگ سازمانی، قرار گیری لوگو و حفظ اصول طراحی، تاثیر به سزایی در جذب مشتری، انتخاب و تصمیم گیری بهتر ایفا می کند.

 

بروشورها عموما بر اساس نوع طراحی و همچنین انعطاف لازم جهت تا خوردن، در کاغذ هایی با گرم پایین و متناسب در تیراژ بالا چاپ می شوند و در نمایشگاه ها و مکان هایی که استند موسسه یا شرکت قرار دارد، در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

نکات مهم در طراحی کاتالوگ

در طراحی کاتالوگ بیشتر فضا را تصاویر مرتبط، جذاب و در خلال آن، توضیحات مربوط به آن در بر می گیرد. استفاده از تصاویر و رنگ مناسب، انتخاب کاغذ با کیفیت در چاپ کاتالوگ بطور ناخودآگاه در ذهنیت مخاطب از برند و محصولتان تأثیر می گذارد. مشخصات تماس و راه های ارتباطی را به طور واضح در کاتالوگ قرار دهید تا مخاطب براحتی بتواند با شما ارتباط برقرار کند.

اولین نکته ای که طراح می بایست برای شروع طراحی کاتالوگ رعایت کند این است که مشخص کند براساس حجم مطالب چه سایز و اندازه ای برای آن مناسب است، کار چند صفحه است و چه صحافی خواهد داشت(منگنه، چسب گرم، مفتول لوپ) و سپس شروع به طراحی کند.

دومین نکته در طراحی این است که ابتدا باید چپ چین یا راست چین بودن کار مشخص شود تا مطالب و لوگو در هنگام برش و صحافی از بین نرود به همین خاطر از لبه کار، لب برش را ۵/۱ سانتیمتر و از عطف کار ۱ سانتیمتر و همچنین از بالا و پایین کار ۱ سانتیمتر برای هدر و فوتر در نظر میگیریم. از طراحی صفحه راست چین و چپ چین در یک فایل خودداری نمایید.

و نکته سوم در طراحی و چاپ کاتالوگ این است که برای بالا رفتن کیفیت چاپی، چنانچه از فونت ریز و مشکی استفاده می شود بهتر است تک رنگ مشکی K100 و برای رنگ طوسی ازK70 و K65 استفاده نمایید. از رنگهای ۴ رنگ برای چاپ رنگ طوسی به شدت پرهیز شود.

وقتی طراحی به پایان رسید فونت های طرح نهایی رو از حالت فونت خارج نمایید یا اینکه بصورت Tiff لایه بسته به چاپخانه ارسال نمایید زیرا اگر چاپخانه فونت مورد استفاده در کاتالوگ را نداشته باشد فونت شما تغییر خواهد کرد.

دیدگاه ها بسته شده است