انواع روش های چاپ

انواع روش های چاپ در دسترس چیست؟

امروزه انواع روش‌های چاپ وجود دارد که روز به روز این روش‌ها در حال پیشرفت هستند. هر نوع روش چاپ متناسب با نیاز خاصی است به این معنی که مشاغل مختلف می‌توانند تکنیکی برای چاپ انتخاب کنند که به بهترین وجه محصولات یا خدمات آن‌ها را برجسته کند. در ادامه به انواع روش‌های چاپ و تفاوت هر کدام از یکدیگر را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه چاپ به موازات تاریخ تمدن است. بنابراین چاپ، بخشی جدایی ناپذیر از توسعه ما به عنوان یک گونه بوده است و ثابت کرده است که نقش مهمی در گسترش فرهنگ در سراسر جهان دارد.

انسان‌ها تقریباً 1400 سال است که برای راه‌های جدید و مبتکرانه به منظور سرعت بخشیدن و مکانیزه کردن فرآیند چاپ تلاش کرده‌اند، از ایجاد چاپ روی چوب گرفته تا تکنیک‌های مدرن چاپ دیجیتال. برای اینکه بینش بیشتری در مورد فرآیند چاپ و پیشرفت آن داشته باشید با ما همراه باشید.

انواع روش های چاپ :

  • لیتوگرافی افست
  • فلکسوگرافی
  • چاپ دیجیتال
  • لارج فرمت
  • چاپ سه بعدی
  • اشعه ماورا بنفش LED

چاپ لیتوگرافی افست

این نوع چاپ اغلب برای رسانه‌های سخت مانند چوب، بوم و پارچه استفاده می‌شود و همچنین از این روش همه کاره می توان برای کتاب‌ها، کاغذ، لوازم التحریر و سایر موارد نیز استفاده کرد.

لیتوگرافی افست که به چاپ افست یا لیتو نیز معروف است روشی بسیار محبوب در چاپ انبوه است. این شامل چاپ صفحاتی است که معمولاً از آلومینیوم ساخته شده‌اند و هر کدام تصویری از محتوای مورد نیاز برای چاپ را در خود جای داده اند.

سپس این صفحات قبل از قرار گرفتن بر روی رسانه چاپی، روی غلطک یا پتو لاستیکی (افست) منتقل می‌شوند که می‌تواند هر نوع کاغذی باشد که می‌خواهید. رسانه چاپی با صفحات فلزی در تماس نیست و این باعث افزایش طول عمر صفحات می‌شود. علاوه بر این مواد انعطاف پذیر غلتک‌ها یا پتوهای لاستیکی به این معنی است که لیتوگرافی افست را می‌توان در هر محیط با سطح خشن استفاده کرد.

لیتوگرافی افست در تولید تصاویر با کیفیت مداوم عالی است و می تواند برای کارهای چاپی با حجم کم یا زیاد استفاده شود. این نیز یک انتخاب همه کاره است زیرا می‌تواند روی هر سطح صاف چاپ کند، صرف نظر از اینکه صاف مانند کاغذ باشد یا خشن مانند بوم باشد.

چاپ فلکسوگرافی

اغلب برای بسته بندی و برچسب ها و هر چیزی با الگوهای مداوم کاغذ دیواری و بسته بندی کادو استفاده می‌شود.

چاپ فلکسوگرافی نسخه مدرن چاپ لترپرس است و معمولاً برای چاپ روی سطوح ناهموار استفاده می‌شود. این سبک چاپ از جوهرهای نیمه مایع خشک شده سریع استفاده می‌کند و می‌تواند برای مشاغل با حجم بالا استفاده شود.

از صفحات چاپ فتوپلیمر انعطاف پذیر که در اطراف سیلندرهای چرخان روی یک پرس وب پیچیده شده‌اند استفاده می‌شود. این صفحات مرکب دارای تصویری اندکی برجسته از محتوای روی خود هستند و با سرعت زیاد چرخانده می‌شوند تا تصویر بر روی رسانه چاپی منتقل شود.

فلکسوگرافی به دلیل سرعت بالا در فشار، مناسب بودن برای طولانی مدت و توانایی چاپ در طیف وسیعی از رسانه ها از جمله پلاستیک، سلفون و فیلم فلزی یک انتخاب محبوب است.

چاپ دیجیتال

یکی دیگر از انواع روش‌های چاپ ، چاپ دیجیتال است و اغلب برای پوستر و تابلو، برچسب‌ها، خبرنامه‌ها، منوها و نامه‌ها استفاده می‌شود. چاپ دیجیتال روشی مدرن است که انواع مختلفی از فنون از جمله چاپ جوهر افشان و لیزر را در بر می‌گیرد. در چاپ دیجیتال، تصاویر با استفاده از پرونده‌های دیجیتال مانند PDF به طور مستقیم به چاپگر ارسال می‌شوند. با این کار دیگر نیازی به صفحه چاپ نیست که در انواع دیگر چاپ مانند لیتوگرافی استفاده می‌شود و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود (مگر اینکه تعداد بیشتری چاپ کنید).

چاپ دیجیتال امکان چرخش سریع را فراهم می‌کند و به مشاغل اجازه چاپ در صورت تقاضا می‌دهد. برای کارهای کوچک نیز عالی است و می‌توان درخواست‌ها را فقط با یک بار چاپ انجام داد. اگر چاپ دیجیتال را برای کار مناسب انتخاب کنید می‌تواند روشی مقرون به صرفه باشد که همچنان چاپ‌های با کیفیت بالا مشابه سایر گزینه‌های با مقیاس بزرگتر تولید می‌کند.

چاپ لارج بزرگ

این نوع چاپ اغلب برای تابلوهای بزرگ به عنوان مثال بیلبورد، پوستر، آگهی‌های وینیل، کاغذ دیواری و نقاشی دیواری، گرافیک کف و لمینیت استفاده می‌شود.

همانطور که از نام آن پیداست چاپ با قالب بزرگ برای تولید حداکثر عرض رول چاپ وجود دارد. این روش مناسب برای رسانه‌های تبلیغاتی و مشاغل سنتی که به دنبال تأثیر زیادی بر مشتریان خود هستند و بر خلاف روش‌های دیگر مانند چاپ دیجیتال، منطقه بسیار بیشتری برای کار به شما هدیه می‌کند.

اگر نیاز به خدمات چاپ انواع کارت مثل چاپ کارت رمزدار و غیره دارید می توانید به سایت موسسه افرنگ مراجعه نمایید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید.