تایخچه صنعت چاپ

تاریخچه صنعت چاپ

چاپ فرآیندی برای بازتولید گسترده متن و تصاویر با استفاده از فرم یا الگوی اصلی است. اولین محصولات غیر کاغذی چاپ شامل مهر و موم استوانه و اشیایی مانند استوانه کوروش و استوانه های نابونیدوس است. اولین چاپ شناخته شده در تاریخچه صنعت چاپ در مورد کاغذ، چاپ بلوک چوبی بود که قبل از 220 میلادی برای چاپ پارچه در چین ظاهر شد.

با این حال تا قرن هفتم روی کاغذ اعمال نمی شد. تحولات بعدی در فن آوری چاپ شامل نوع متحرک اختراع شده توسط بی شنگ در حدود 1040 میلادی و چاپخانه اختراع شده توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن پانزدهم است. فن آوری چاپ نقشی اساسی در توسعه رنسانس و انقلاب علمی ایفا کرد و زمینه های مادی را برای اقتصاد دانش بنیان مدرن و گسترش یادگیری به توده مردم ایجاد کرد.

تاریخچه صنعت چاپ

چاپ بلوک چوبی (Woodblock)

چاپ Woodblock تکنیکی برای چاپ متن، تصاویر یا الگوها است که به طور گسترده در سراسر آسیای شرقی استفاده می شود. این ماده در چین در دوران باستان به عنوان روشی برای چاپ روی منسوجات و بعداً روی کاغذ به وجود آمد. به عنوان یک روش چاپ روی پارچه اولین نمونه های برجای مانده از چین مربوط به قبل از سال 220 میلادی است.

تاریچه صنعت چاپ در آسیای شرقی

قدیمی ترین قطعات چاپ شده از بلوک چوبی مربوط به چین است. آن ها از ابریشم چاپ شده با گل در سه رنگ از سلسله هان (قبل از سال 220 میلادی) است. اولین نمونه های چاپ بلوک چوبی روی کاغذ در اواسط قرن هفتم در چین ظاهر می شود.

در قرن نهم چاپ روی کاغذ شروع به کار کرد و اولین کتاب چاپی موجود کامل که حاوی تاریخ آن است ، کتاب الماس سوترا (کتابخانه بریتانیا) در سال 868 است. تا قرن دهم 400000 نسخه از برخی از سوتراها و تصاویر چاپ شد و آثار کلاسیک کنفوسیوس در دست چاپ بودند. یک چاپگر ماهر می تواند حداکثر 2000 برگ دو صفحه در روز چاپ کند.

چاپ در اوایل کره و ژاپن گسترش یافت که در آن از لوگوگرام های چینی نیز استفاده شده بود اما این روش در تورپان و ویتنام با استفاده از تعدادی متن دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت. این تکنیک سپس به ایران و روسیه گسترش یافت. این تکنیک از طریق جهان اسلام به اروپا منتقل شد و در حدود سال 1400 برای چاپ اصلی و کارت بازی روی کاغذ استفاده می شد. با این حال عرب ها به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط آموزه های اسلامی هرگز از اینها برای چاپ قرآن استفاده نمی کردند.

تاریخچه صنعت چاپ در جهان اسلام

چاپ بلوک که به زبان عربی تارس نامیده می شود در قرون نهم و دهم در مصر عربی توسعه یافت. برخی شواهد نشان می دهد که این بلوک های چاپی از مواد غیر چوبی احتمالاً قلع، سرب یا خاک رس ساخته شده اند. تکنیک های به کار رفته مشخص نیستند  و به نظر می رسد تأثیر آن ها در خارج از جهان اسلام بسیار کم بوده است. اگرچه اروپا چاپ بلوک چوبی را از جهان اسلام پذیرفت اما در ابتدا برای پارچه روش چاپ بلوک فلزی در اروپا ناشناخته مانده است. چاپ بلوکی بعداً در رنسانس اسلامی تیموری از کار افتاد. عصر طلایی اسلام شاهد چاپ متون از جمله بخش هایی از قرآن و حدیث، اتخاذ صنایع دستی چینی در زمینه کاغذ سازی، توسعه و گسترش آن در جهان اسلام بود که منجر به افزایش چشمگیر تولید متون دست نویس شد. روش چاپ در مصر با استفاده از تکثیر متون روی نوارهای کاغذی و تهیه آن ها در نسخه های مختلف برای پاسخگویی به تقاضا مورد استقبال قرار گرفت.

تاریخچه صنعت چاپ در اروپا

چاپ بلوکی ابتدا به عنوان روشی برای چاپ روی پارچه به اروپا آمد جایی که تا سال 1300 معمول بود. تصاویر چاپ شده روی پارچه برای اهداف مذهبی می تواند بسیار بزرگ و مفصل باشد. هنگامی که کاغذ نسبتاً به راحتی در دسترس قرار گرفت (حدود سال 1400) این روش خیلی سریع به تصاویر مذهبی و هیئت مدیره های کوچک چاپ شده روی کاغذ منتقل شد. این چاپ ها از حدود سال 1425 به بعد در تعداد بسیار زیادی تولید می شوند.

در اواسط قرن پانزدهم کتاب های بلوک، کتاب های چوبی با متن و تصویر که معمولاً در یک بلوک حک شده اند به عنوان گزینه ارزانتری برای نسخه های خطی و کتاب های چاپ شده با نوع متحرک ظاهر می شوند. اینها همه آثار كوتاه مصور پرفروش ترین های آن روز بودند كه در نسخه های مختلف كتاب های مختلف تکرار شده اند: Ars moriendi و Biblia pauperum رایج ترین آن ها بودند.

اگر نیاز به خدمات طراحی و چاپ دارید می توانید به وب سایت موسسه افرنگ مراجعه نمایید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید.