چاپ گود یا چاپ هلیوگراور چیست

چاپ گود یا چاپ هلیوگراور چیست

می‌دانیم که صنعت چاپ، صنعت گسترده‌ای است و برای بسیار از علاقه مندان به این صنعت، این سوال پیش می‌آید که چاپ گود یا چاپ هلیوگراور چیست؟

چاپ گود یا چاپ هلیوگراور نوع برجسته‌ای از انواع چاپ می‌باشد که در آن از کلیشه‌های چدنی استوانه‌ای شکل که به تفکیک رنگ، بر روی آنها چاپ انجام می‌شود، استفاده می‌گردد. بسیاری این سبک از چاپ را به دلیل استفاده از کلیشه‌های چدنی برای استفاده در تیراژهای پایین، از نظر اقتصادی به صرفه نمی‌دانند.

این نوع و سبک از چاپ معمولا دارای کاربرد و استفاده به منظور چاپ بر روی سطوح نایلونی می‌باشد . روش چاپ گود را می‌توان، روش برجسته‌ای از سیستم چاپ گراور دانست. این روش، دارای کیفیت بالا بوده و قادر است که مانند تصاویر عکاسی، سایه روشن های به هم پیوسته را خلق کند.

در این روش صنعتی که به روتو گراور مشهور است، با استفاده از سیلندرهای مسی، تصاویر را به صورت حفره‌های ذره بینی چاپ می‌کند .

این سیلندرها، به وسیله روش‌های دیجیتالی و یا آنالوگی، گود شده و ساخته می‌گردند.

 

چاپ گراور چیست

اساس چاپ گود یا چاپ هلیوگراور چیست ؟

بنیان و اساس این نوع از چاپ ، روش گود است که از نظر تخصصی نسبت به چاپ‌هایی همچون افست و لترپرس بسیار پیشرفته‌تر می‌باشد . چاپ گراور بر عکس چاپ لتریس انجام می‌گردد. یعنی سطح چاپ شونده را قسمت‌های گو شده سیلندر پدید می‌آورند و سایر قسمت‌ها نیز چاپ نمی‌شوند.

استفاده از چاپ گراور در گذشته که به گفته برخی مورخان از اواخر قرن هجده میلادی بوده است، بر روی کاغذ دیواری و کتان مورد استفاده قرار گرفته است . سبک کار این روش از چاپ بدین صورت است که مرکب را به قسمت های گود سیلندر رسانده و سپس سطوح سیلندر را بوسیله یک تیغه تمیز کرده و چاپ را بر روی لوحه‌ها و موادی که قدرت بالای جذب مرکب را دارند، انجام می‌دهند.

گفتنی است که روش گراور را امروز بوسیله روش الکترومکانیکی و توسط ماشین‌های لیزری انجام می‌دهند. امروزه جنس سیلندرهای گراور از استیل با روکش مس ساخته می‌شود.

از آنجایی که این نوع از سیلندرها دارای قسمت بسیار بالایی هستند، محققان به دنبال جایگزین مناسب‌تر و به صرفه‌تری هستند و همچنین بخشی از این تحقیقات خود را به منظور تولید سیلندرهایی با روکش فتو پلیمر قرار داده‌اند .

 

چاپ گود انواع

 

تاریخ به‌وجود آمدن چاپ گود یا چاپ هلیوگراور

این نوع از چاپ از زمان رنسانس و حدود قرن 13 میلادی رواج پیدا کرد. به طوری که هنرمندان ایتالیایی آن زمان، بر روی لوحه‌های مسی، حکاکی بسیار ظریفی را با دست انجام می‌دادند. طرح‌ها زمانی که بر روی صفحات مسی حکاکی می‌شدند سبب ایجاد گودی‌هایی می‌شدند که مرکب را موقع چاپ درون خود نگه می‌داشت. پس می‌توان نتیجه گرفت که چاپ گود دارای ریشه‌ای ایتالیایی می‌باشد که بیان کننده چاپ از روی است. همچنین در روش گراور اقدام به چاپ‌هایی با تیراژ بالا می‌کردند.

 

مهمترین ویژگی های چاپ گراور

همان طوری که پیشتر اشاره شد، روش گراور، انتقال مرکب از درون گودی‌ها و حفره‌هایی می‌باشد که بر روی سیلندرهای مسی حک شده‌اند، صورت می گیرد.

این حفره ها دارای اشکالی همچون بیضی و دایره و مربع می‌باشند ولی از نظر عمق و دهانه به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند :

  • حفرهایی با اندازه دهانه و عمق متغیر
  • حفره‌هایی با اندازه دهانه مساوی و عمق متغیر
  • حفره‌هایی دارای عمق برابر و اندازه دهانه متغیر

 

مراحل چاپ هلیوگراور

 

فرآیند چاپ گراور

با توجه به هزینه بسیار زیاد ساخت سیلندرها، اقدام به استفاده از روش گراور برای چاپ با تیراژهای بالا کردند. همان طور که پیشتر اشاره شد ، چاپ گراور به صورت رول روتوگراور می‌باشد.

در این روش از چاپ، سیلندرها را به منظور استفاده در تراژهای بسیار زیاد ، با فلز کروم آب دیده می‌کنند و در این حالت وقتی که پس از استفاده زیاد و طولانی مدت ، لایه روکش کروم در حال از بین رفتن شود ، دوباره سیلندرها را با فلز کروم آب دیده می‌کنند.

در انتها نیز گفتنی است که مجموعه افرنگ آماده ارائه انواع خدمات طراحی و چاپ در زمینه های مختلف می‌باشد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید.