اصول طراحی لوگو ، چند قدم ساده برای طراحی لوگوهای حرفه‌ای

لوگو نماد بصری سازمان شماست که با دیدن آن افراد به یاد شما میافتند. پس، از طراحی آرمی مشابه آرم رقبا یا نشان های مشابه پرهیز کنید چرا که برند شما در سایه ی برند اصلی قرار می گیرد. نکته ی بسیار مهم دیگری که در طراحی آرم باید رعایت شود این است که آرم باید ساده و زیبا باشد تا در ذهن ها بماند.در ادامه با 7 گام مهم و اساسی اصول طراحی لوگو آشنا خواهید شد.

طراحی لوگوهای مشابه

گام اول : انتخاب نام تجاری (Brand)

قبل از اینکه کسب و کاری را شروع کنید این نکته را با حوصله و دقت زیادی بررسی کنید(انتخاب نام مناسب برای آن فعالیت). نامی که بر روی فعالیت خود به عنوان نام برند می گذارید باید این نکات را داشته باشید:

  • مرتبط با نوع فعالیت باشد
  • تداعی کننده بخشی از فعالیت های شما باشد

برای مثال شرکت پخش مواد غذایی انتخاب نام هایی مانند دنا و دماوند انتخاب غلطی است. این نام ها در ذهن معانی: استواری، پابرجایی و استحکام را تداعی می کند. در عوض نام هایی مانند بادصبا، غزال نام های مناسب و بهتری هستند.

  • نام انتخاب شده در زبان های دیگر معانی نامتعارف و بدی ندهد.

نام باید به راحتی خوانده و تلفظ شود نباید در ادای آن شک و شبهه ای باشد. نامی که انتخاب می کنید باید نام خاصی باشد. انتخاب نام های عام این شک را ایجاد می کند که مشـــابه نام تجاری شما صدها و یا هزاران مجمــوعه دیگر را در بر می گیرد.

 

گام دوم : انتخاب نوع آرم برای طراحی لوگو

قبل از طراحی باید تصمیم بگیرید که آرم نوشته باشد (لوگوتایپ) مانند آرم کوکاکولا . یا یک تصویر انتزاعی مانند لوگوی شرکت اپل . و یا ترکیبی از هر دوی آن ها مانند آرم شرکت آدیداس .

انواع طراحی لوگو

اگر در طراحی آرم از تصویر استفاده می کنید، حتما در کنار آن باید نام برند با فونت خاص طراحی شود، اما وقتی از ابتدا به صورت لوگوتایپ طراحی می شود نیازی به نماد تصویری خاص نیست.

اگر طراحی لوگو از نوع نوشته باشد، باید به راحتی قابل خواندن باشد. نام های طولانی معمولا برای آرم نوشته مناسب نیستند و نتیجه ی طراحی کار خوبی نمی شود. طراحی اولیه لوگو باید سیاه و سفید با ترام 100% انجام شود، چرا که آرم با حداقل محدودیت های چاپی هم قابل چاپ باشد. در طراحی لوگو نباید از خطوط خیلی نازک و درهم و شلوغ استفاده کرد ترجیحا خطوط باید با هم متناسب باشند.

گام سوم : حفظ تعادل در طراحی  لوگو

تعادل در طراحی لوگو امر بسیار مهمی است، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را دلپسند و جذاب ارزیابی می کند که آن طرح متقارن و دارای تعادل باشد.
با حفظ تعادل میان طرح های گرافیکی ، رنگ ها و سایز عناصر در هر طرف طرح، یک لوگوی متعادل طراحی کنید. هر چند گاهی می توان قانون تعادل را شکست.

اما به یاد داشته باشید که لوگوی شما توسط انبوهی از مردم دیده خواهد شد. نه فقط توسط کسانی که این لوگو برای آنها خوشایند است و آن را به عنوان یک اثر هنری بی نظیر تلقی می کنند، بنابراین طراحی یک لوگوی متعادل یکی از اصول مهم طراحی لوگو است.

گام چهارم : انتخاب سایز مناسب برای لوگو

وقتی وارد مبحث طراحی لوگو می شویم، سایز اهمیت ویژه ای پیدا می کند. یک لوگو باید در هر سایز و اندازه ای زیبا و خوانا باشد. یک لوگو در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که هنگامی که سایز آن بیش از اندازه کوچک شود (مثلا برای استفاده روی پاکت نامه یا سربرگ) باز هم کیفیت، خوانا بودن و زیبایی خود را حفظ کند.

همچنین هنگامی که در قالب های بزرگتر مثل پوستر و بیل بورد و قالب های الکترونیکی مثل تلویزیون و وب مورد استفاده قرار می گیرد نیز از همان شکل و شمایل و کیفیت اولیه برخوردار باشد.

از آنجا که خواندن لوگو در مقیاس های کوچک معمولا سخت تر است، بنابراین سعی کنید ابتدا لوگو را روی سربرگ و یا پاکت نامه چاپ کنید تا ببینید هنوز قابل خواندن هست یا نه.
شما می توانید لوگوی خود را در مقیاس های بزرگتر نیز آزمایش کنید.

گام پنجم : استفاده هوشمندانه از رنگ

تئوری رنگ بسیاری پیچیده است، اما طراحانی که اصول آن را درک کرده اند قادر به استفاده از مزایای آن در طراحی های خود هستند.

اصولی که باید آنها را به خاطر بسپارید :

  1. از رنگ هایی استفاده کنید که در چرخه رنگ به هم نزدیک هستند. مثلا برای یک پالت گرم از رنگ های قرمز، نارنجی و درجات مختلف رنگ زرد استفاده کنید.
  2. از رنگ های خیلی روشن استفاده نکنید چون این رنگ ها به سختی دیده می شوند.
  3. لوگو باید در رنگ های سیاه، سفید و خاکستری و همچنین در دو رنگ نیز زیبا و جذاب به نظر برسد.
  4. گاهی شکستن قوانین مانعی ندارد ، فقط مطمئن شوید برای این کار دلیل قانع کننده ای دارید.

دانستن اینکه رنگ ها چگونه باعث برانگیخته شدن احساسات و حالات مختلف می شوند نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال، رنگ قرمز می تواند حس عصبانیت، عشق، هیجان و استحکام و توانایی را القا کند. این نکته را به یاد داشته باشید که شما می توانید انواع رنگ ها را با هم ترکیب کنید و رنگی را به دست آورید که حس اصلی که برند باید به بیننده منتقل کند را در طرح ایجاد کنید.

استفاده از رنگ های خاص و تک ،  یکی دیگر از ایده های موثر است. برخی از برندها فقط با رنگ خاص و منحصر به خود قابل تشخیص و شناسایی هستند. مثلا وقتی به John Deere فکر می کنید، در واقع به John Deere سبز رنگ فکر می کند، و این مجموعه این برند را از رقبای خود متمایز می کند.

گام ششم : رعایت تایپوگرافی در طراحی لوگو

انتخاب فونت و سایز مناسب برای لوگو  سخت تر از چیزی است که فکر می کنید. اگر طرح لوگوی شما شامل متن باشد که این متن جزئی از لوگو یا تگ لاین باشد، به زمان زیادی برای مرتب سازی و دسته بندی انواع مختلف فونت و آزمایش آنها در طرح، قبل از گرفتن تصمیم نهایی نیاز خواهد داشت.

سه نکته را هنگام انتخاب فونت برای لوگو مد نظر داشته باشید:

  1. از به کار بردن فونت هایی که رواج زیادی دارند، مثل فونت Comic Sans، اجتناب کنید، چون باعث می شود طرح غیر حرفه ای و آماتور به نظر برسد.
  2. مطمئن شوید هنگامی که سایز فونت کوچک می شود هنوز خوانا است، خصوصا در مورد فونت های script.
  3. یک فونت کافی است، از به کار بردن دو فونت مختلف در یک طرح اجتناب کنید.

سعی کنید برای طرح خود از یک فونت سفارشی استفاده کنید. هر چه فونت اصیل تر باشد طرح را خاص تر می کند. از نمونه های موفق از لوگوهایی که در آنها از فونت سفارشی استفاده شده است Yahoo! و Twitter و Coca Cola را می توان نام برد.

تایپو گرافی اختصاصی در طراحی لوگو

گام آخر : ایده گرفتن و نه کپی کردن

قانون آخر برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار بسیار ساده است. از طرح های دیگر طراحان کپی برداری نکنید! این در حالی است که الهام گرفتن از آثار طراحان دیگر توصیه می شود.
شما می توانید از گالری های آنلاینی که وجود دارد برای کسب ایده های جدید برای طراحی استفاده کنید. استفاده از این وب سایت ها را منع نمی کنیم اما توصیه می کنیم کار را از کشیدن یک طرح اولیه آغاز کنید و آن را گام به گام کامل کنید تا یک طرح اصیل خلق کنید.

مثل هر کاری که نیاز به مهارت های خاص خود دارد، طراحی لوگو نیز نیازمند تمرین و تحربه فراوان دارد تا بتوان یک لوگوی موفق خلق نمود. داشتن دانش کافی یکی از گزینه هایی است که هر طراح لوگوی قوی و حرفه ای باید واجد آن باشد.

طرح های اولیه که به صورت دستی رو کاغذ نقاشی می شود اولین و مهمترین مرحله در طراحی لوگوست. این طرح ها می تواند شامل نقاشی های ساده ای باشد که با خودکار یا مداد روی کاغذ نقاشی می شود و یا در برنامه های طراحی وکتور مثل ایلوستریتور رسم می شود.
کار خود را با کشیدن 20 الی 30 طرح اولیه یا ایده آغاز کنید و سپس از بین آنها و یا با ترکیب چند ایده به ایده اصلی دست پیدا کنید. در صورتی که هیچ یک از این طرح ها به شما کمک نکرد طرح های دیگری رسم کنید.
یک طراح حرفه ای در مقایسه با دیگر بخش های طراحی، زمان بیشتری صرف این مرحله از کار می کند.

نمونه کار طراحی لوگو مجموعه افرنگ

در ادامه چند نمونه از لوگوهای طراحی شده مجموعه افرنگ را می بینیم. در مقالات بعدی بیشتر راجع به لوگوها صحبت خواهیم کرد.

لوگوی شرکت پتروصدف

طراحی لوگوی پتروصدف

لوگوی شرکت وندا اسپاد

طراحی لوگوی وندا اسپاد

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید.